Fadderskabs skibe

 

Billeder og fakta om de skibe der kan bestilles fadderskab af.

Listen over skibe vil løbende blive opdateret som vi får lavet aftaler med nye skibe og som de bliver bestilt til fadderskab af kommunerne.

Skibene:

Brita Leth
Skonnerten Johanne
Skonnerten Meta
M/S Mjølner
Den Lille Bjørn
Haabet
Bessie Ellen
Grønne Erna
Yukon
Lars Bagger
Roald Amundsen
Mie


















Brita Leth
Skonnerten "Brita Leth" er et to-mastet træskib, bygget i Svendborg i 1911 til fragtsejlads under sejl. Efter et dramatisk forlis i 1941, deltog Brita Leth i jødetransporterne til Sverige.

Efter en lang historie og efterfølgende restaurering, er hun idag indrettet med 12 sovepladser og plads til 30 dagsgæster.

Skibsdata:
Bygget: 1911 på Øxenbjerg som Brita af Svendborg.
Forlist: 1941 ved Samsø.
Bjærget: 1942 og omrigget til galease M.A.Flyvbjerg af Hirtshals.
Solgt: 1954 til Århus som stenfisker Hilfred af Århus.
Solgt: 1972 til restaurering til skonnert Brita Leth af Århus.

Hjemmeside: Brita-leth.dk







































Skonnerten Johanne
Johanne er en tomastet skonnert, bygget i 1895 på Øxenbjerg Værft i Svendborg. I mange år sejlede Johanne fragtfart i nordeuropa og i Østersøen. De første mange år for sejl alene, men sidenhen også for motor.

I midten af 1980’erne besluttede den daværende ejer at føre Johanne tilbage til sin oprindelige fremtræden som tomastet skonnert, og i 1987 - efter endt restaurering - blev Johanne kåret som årets bedst bevarede skib i Danmark.

Hjemmeside: skonnerten-johanne.com















Skonnerten Meta
”Meta” er bygget i Assens i 1884 og er nu et af de sidste eksempler på klippebyggede skonnerter. ”Meta” målte dengang 21 BRT.

I 1911 blev Meta rigget om til galease og i 1916 installerede den nye ejer en motor, og under skiftende partsrederier sejlede Meta til 1938. Herefter sejlede Meta 23 år som stenfisker.

I 1998/1999 blevet ”Meta” totalrenoveret og har fået sit oprindelige udseende over dæk tilbage, som det var ved færdiggørelsen i 1884.

Skibsdata:
Bygget i 1884 i Assens
Motor: 120 hk. Scania
Køjepladser: 10
Toilet med vand
Kabys (køkken) med 3 blus/ovn/vask.
Godkendt af søfartsstyrelsen til 20 passagerer.

Hjemmeside: skonnerten-meta.dk





















M/S Mjølner
M/S "Mjølner" er en motorjagt, bygget i 1922 hos den kendte skibsbygmester Ring Andersen i Svendborg.

I perioden 1922 - 1929 sejlede ”Mjølner” to ugentlige ture fra Langeland. Den vigtigste last var levende svin til andelssvineslagteriet i Svendborg. Andre laster som kul, træ, cykler, stykgods samt passagerer medtoges.

Restaurering
"Mjølner" blev overtaget af Langelands Museum i 1990. Den var en gave fra en privat ejer til museet. På dette tidspunkt var fartøjet nedslidt efter mange års brug og manglende fornyelse og vedligeholdelse. Det viste sig, at det meste af egetræet måtte fornyes. Dette arbejde tog 7 år. Motoren blev også skilt ad og hovedrenoveret. I 2004 blev rigningen ændret, så den blev i overensstemmelse med den originale fra 1922.

Skibsdata:
Bygget 1922 i Svendborg
Motor: 45 / 55 hk glødehovedmotor, Hundested Motor Co.
Godkendt til 12 passagerer
Hjemmeside: langelandsmuseum.dk/mjølner.htm








Den Lille Bjørn

"Lille Bjørn" er bygget i 1952  i Gilleleje som fragtskib under navnet Christian Bach, at skibet er bygget som fragtskib gør, at det er solidt bygget. Skibet blev ombygget i Skotland til charterskib, senere fik skibet sin gamle Hundestedmotor udskiftet med en GM Detroit motor. I 1985 fik skibet alluminiums forhudning i bunden, og blev ny apteret til togter i Caribien. Lille Bjørn har krydset Atlanten flere gange, og har gjort sig godt ved deltagelse i Cutty Sark Tall Ships Race.

Hjemmeside:
soegaardhus.dk












Haabet

Galeasen HAABET blev bygget hos L. Christiansen i Rødvig 1914. Skibet, der måler 72 BRT, er en usædvanlig stor galease. HAABET har under navnet TUT i en lang årrække været hjemmehørende i Kerteminde, hvor det nedrigget har været beskæftiget med sejlads med lystfiskere.
HAABET er i dag restaureret og genoprigget som galease og hjemmehørende i Svendborg.

Skibsdata:
Skibet er 25,95 m langt.
Der er plads til 42 personer på dagture.

Hjemmeside: >www.sejlskib.dk











Bessie Ellen

Skibet er bygget i Plymouth, Devon i 1904 af William Kelly. Bessie Ellen sejlede med fragt i England og Irland. Skibet blev i 1947 købt af C. Møller , Frederiksværk, hvor skibet fortsatte med fragt i Østersøen.
Skibet bliver for lille til at sejle med fragt og bliver ombygget til charter i begyndelsen af 80’erne.



Hjemmeside:
www.bessie-ellen.com/



















Grønne Erna

Snurrevodskutter GRØNNE ERNA er bygget på S.Abrahamsens værft i Esbjerg 1908. Skibet, som oprindeligt kun hed ERNA, blev bygget som rent sejlfartøj med en stor storrig og en lille støttemesan. Det blev brugt til snurrevodsfiskeri i Nordsøen.
Skibet ejes af rederianpartsselskabet GRØNNE ERNA.

Grønne Erna er rigget som en galease.


Hjemmeside:
www.groenne-erna.dk/













Yukon
Yukon er oprindeligt en fiskekutter bygget i 1930 i Frederikshavn undernavnet Elly. Den er bygget af egetræ. Typen kaldes en hajkutter, da den er af den første type det blev udstyret med hjælpemotor.

Yukon var aktiv som erhvervsfiskefartøj indtil 1974. Den er nu et fritidsfartøj og fungerer som charterskib. Der er plads til 20 passagerer.


Hjemmeside:
www.yukon-tours.dk















Lars Bagger

Skibet er bygget i 1957. Skibet sejler stadig som coaster og kaldes ”Havets sidste husmænd”

Hjemmeside:

www.bjerrum-jensen.dk






















Roald Amundsen

Skibet blev bygget til fiskeri i 1952 i Rosslau/Elbe. I årene 1992-93 blev det ombygget til en brig og har siden sejlet som skoleskib. Der er plads til 32 elever.

Hjemmeside:  www.sailtraining.de

































Mie

Mie er bygget i Sverige i 1875. Den fremtræder som en 3-mastet skonnert efter ombygning. Mie er indregistreret som et fritidsfartøj med farttilladelse som socialpædagogisk skibsprojekt for 3 unge på opholdsstedet Ocean Blue. Skibet er hjemmehørende i Ebeltoft.




















































Teknisk data:
Sejlareal: 420 m2
Motor: Scania DSI 11, 230 Hk


Tilbage til top












































Teknisk data:
Længde: 28 meter
Bredde: 5,15 meter.
Dybgang: 2,3 meter
Maskine: 160Hk Scania
Sejlareal: 316 m2.

Tilbage til top











Teknisk data:
Længde: 14 m.
Bredde: 4,20 m.
Dybgang: 2,00 m.
Sejlareal: 140 kvm. og med to master

Tilbage til top

































Teknisk data:
Længde: 14 m.
Bredde: 4,20 m.
Dybgang: 2,00 m.
Sejlareal: 140 kvm. og med to master

Tilbage til top
























Tilbage til top




















Tilbage til top


















Tekniske data:

Længde: 36,5 m
Sejlareal: 330 Kvm

Tilbage til top












Tekniske data:

Længde  17,26 m
Sejlareal: 200 Kvm.

Tilbage til top













Tekniske data:

Længde: 22 m

Tilbage til top











Tekniske data:

Længde: 45 m

Tilbage til top













Tekniske data:

Længde: 50,2 m
Sejlareal: 850 Kvm

Tilbage til top






















Tekniske data:

Længde: 38 meter
Brede: 5,1 meter

Tilbage til top