|
S/S Skjelskør blev bygget på J. Ring Andersens Staalskibsværft på Frederiksøen i Svendborg, hvor skibet den 5. december 1914 blev søsat med navnet SKJELSKØR (III). Den 13. marts gik skibet på prøvetur i farvandet ved Svendborg og opnåede en fart af 7,5 knob. Efter prøveturen blev skibet overdraget til Dampskibsselskabet Skjelskør, og indsat på ruten mellem Skælskør og øerne Agersø og Omø.
Det blev til ca. 15.000 ture i 47 år. For øboerne var skibet livlinen til omverdenen, og det var øboernes mulighed for at komme til Skælskør for at handle. Lasten var lige fra den daglige post til en olm tyr, biler, et tærskeværk på dækket over salonen og en flyvemaskine, der var faldet ned på Omø.
Siden 1994 har SKJELSKØR (III) haft fast station i Frederikssund, hvorfra der hver sommer sejles charterture og rundture på fjorden af en times varighed. Om vinteren er skibet oplagt i havnen. Den årlige doksætning af skibet foretages i Gilleleje.
Læs mere om dampskibet i Skjelskørs brochure.
M/S Skjelskør deltager som kulfyret dampskib i arrangementet med daglige sejlture.
Tilbage til forrige side
|
|
Der er lavet en meget udførlig beskrivelse af skibets historie og tekniske data på hjemmesiden www.damskib.dk
Tekniske data:
Bygning begyndt:
20. juli 1914
Køllægning:
7. august 1914
Søsat:
5. december 1914
Tonnager:
49,25 BRT - 20,36 NRT. Målt i 1964
Fart:
ca. 9,5 knob
Dimensioner:
20,57/18,29 x 4,29 x 1,85 m. Lastet dybgående 1,75 m.
Dødvægt:
17 tons. Deplacement fuldlastet: 83 tons.
|
|